Zanimljivosti i saveti

Da li je moguće povratiti izgubljenu zubnu gleđ?

Generalna — Autor savet @ 12:25

Zubna gleđ je jedno od najčvršćih tkiva u ljudskom telu. Deluje kao zaštitni sloj za naše zube i daje našem osmehu taj biserno beli sjaj. Ali kada emajl erodira, on se ne može ponovo uspostaviti.


U značajnom naučnom napretku, istraživači su nedavno otkrili način da obnavljaju ljudsku gleđ zuba.


Naučnici iz Kine izemili su gel koji sadrži mineralne grozdove koji se prirodno nalaze u zubima. U delimično oštećenim zubima, gel stimuliše rast kristala kako bi vratio zubnu gleđ u prvobitnu strukturu. 


Iako se metoda još uvek ne testira na ljudima, jednoga dana to bi moglo značiti zbogom bolnim iglama, užasnom bušenjem stomatologa, pa čak i punjenju.

Zubna gleđ sadrži iste minerale, kalcijum i fosfat, koji se nalaze u kostima. Za razliku od kostiju, gleđ sadrži relativno više minerala, a kristali emajla su raspoređeni u složenom geometrijskom obrascu.


Pod mikroskopom kristali emajla imaju oblik dugih vrpci ili pramenova špageta. Ovi kristalni pramenovi su sastavljeni u grozdove, poput paketa suvih špageta, orijentisanih jedan do drugog na 60 stepeni. 


Kada je uništeno, ovo tkanje je teško stvoriti, jer ćelije koje formiraju gleđ umiru dok nam zubi izlaze iz desni.

Zašto naša gleđ zuba erodira?

Iako je gleđ vrlo tvrda, takođe je krhka i podložna eroziji. To se događa kada se mineral zuba rastvara u našoj pljuvačci.


Ako ima previše kiseline ili je kvalitet i količina naše pljuvačke neadekvatna, ponestaje nam minerala da zaustavi „napad kiseline“. Dakle, u konačnom nastojanju da se neutrališe kiselost u ustima, mineral u našim zubima će se rastopiti u našoj pljuvačci. To je slučaj kada nam zubi erodiraju i postanu ranjivi.

Poput erozije koju vidimo na našim plažama i rečnim koritima, pod mikroskopom erodirane površine emajla izgledaju poput moljaca i neravnine. To je zato što erozija uništava kristalnu organizaciju koju smo gore opisali.


Sadašnji proizvodi koje preporučuju stomatolozi popravljaju gleđ, ali ne mogu ponovo uspostaviti kompleksnu kristalnu strukturu da bi stvorio biserno beli sjaj. Zbog toga je u globalnom smislu stomatološka zajednica veoma uzbuđena ovim istraživanjem.

Možemo li da kontrolišemo eroziju?

Zubi nam erodiraju kada jedemo i pijemo hranu bogatu kiselinom, uključujući vino, koka kolu, voćne sokove, kisele lizalice i energetska i sportska pića. Kao opšte pravilo, sve što ima ukus kiselo je kiselina. Najbolje je izbegavati ili ograničavati kiselu hranu i piće gde je to moguće.


Ljudi sa medicinskim stanjima kao što su bulimija ili refluks kiseline mogu biti izloženi većem riziku od erozije zuba. Ako patite od ovih stanja, pored toga što potražite pomoć lekara, najbolje je potražiti redovne preglede, ali prethodno proverite cenovnik stomatoloških usluga kako bi se pripremili za eventualne troškove.

Kada naša gleđ erodira, čini se da nam zubi izgledaju žuti. Često možemo takođe da osetimo zubobolju ili osetljivost jer smo izgubili prirodnu izolaciju gleđi.


Ako vam zubi erodiraju, stomatolog i / ili zubni higijeničar će moći da vas nadgleda i pomogne u upravljanju oralnim zdravljem. Pored četkanja i čišćenja zuba, vaš stomatolog takođe može preporučiti:


  • ispiranje vodom za ispiranje sode bikarbone i slane vode

  • žvakanje guma bez šećera radi podsticanja povećavanja pljuvačke bogate mineralima

  • upotrebom paste za zube, specijalne kreme i / ili vode za ispiranje usta koji pomažu stomatologu da pomognete nadoknadi izgubljenog minerala i popravite zube

  • odlaganje čišćenja zuba nakon „napada kiseline“ da se spreči uklanjanje omekšane gleđi.

Kako su naučnici obnovili emajl?

U laboratoriji, ekstrahovani zubi su tretirani kiselinom da simuliraju eroziju, a zatim su obojeni posebnim gelom. Ovaj gel je sadržao jonske klastere kalcijum-fosfata - mineralne klastere koji se prirodno nalaze u zubima - pomešan sa sastojkom koji se zove trietilamin (TEA).


Nakon dva dana u simuliranom okruženju sličnom ustima, prethodno erodirana gleđ proverava se na rast, veličinu, oblik, organizaciju i sastav kristala pomoću specijalnih mikroskopa.


Kristali nalik špagetima se bez problema regrotirali, a kristalni klasteri su se pravilno orijentisali da formiraju štap i tkanje saća između štapova.

Kada ćemo uspeti da obnovimo gleđ?

Iako se ovoj tehnologiji treba veseliti, za sada je kratak odgovor „još nije“. Ovo istraživanje je obavljeno samo na vađenim zubima. Istraživači se nadaju da će testirati njihovu metodu na miševima, a potom i ljudima uskoro.


Jedno od značajnih ograničenja na putu ka ispitivanjima na životinjama i ljudima jeste toksičnost osnovnog sastojka, TEA. Drugi izazov je debljina gleđi koju su uspjeli popraviti bila je na mikroskopskom nivou.



Dpf filteri kod dizel motora

Generalna — Autor savet @ 14:28

Svi automobili novije generacije sa dizel motorom imaju filter čestica. Svrha ovog filtera je da zaustavi sitne i toksične čestice koje se emituju iz auspuha automobila. Kako dizel motori sagorevaju gorivo drugačije od benzinskih motora, tako kao nusprodukt procesa sagorevanja nastaje mnogo ćađi.  

ciscenje dpf filtera 

Ovo utiče na zagađenje okoline i na zdravlje ljudi koji udišu ove izduvne gasove. Posao dpf filtera je da zarobi ove štetne i toksične ćestice i uništi ih pre nego šro se izbace iz automobila u atmosferu. Dpf filteri su postali standard od 2009. godine i ugrađeni su u sve automobile sa dizel motorom prema Euro 5 normi za zaštitu životne sredine.

Čemu služi dpf filter 

Dpf filter se nalazi u izduvnom sistemu automobila sa dizel motorom i služi da smanji izbacivanje opasnih čestica u atmosferu.  Ovi filteri se več dugo vremena koriste i nema proizvođača koji danas ne proizvodi automobil sa dizel motorom bez ovog filtera. Zbog strožih ekoloških normi proizvođači su počeli da ugrađuju dpf filtere. Dpf je, inače, skraćenica sa engleskog jezika - Diesel Particulate Filter.

Životni vek pdf filtera

Životni vek pdf filtera je isti kao životni vek automobila, odnosno ako je motor automobila isparavan i redovno radi regeneraciju, tj. čišćenje dpf filtera. Problemi nastaju kada se ignorišu problemi i signalna lampica kao upozorenje da je dpf filter začepljen česticama. To posledično dovodi do neispravnog rada mtora automobila.

Dve vrste regeneracije dpf filtera

Čišćenje dpf filtera se naziva regeneracija. Postoje dve vrste regeneracije filtera čestica čađi – aktivna i pasivna. Aktivna regeneracija se dešava kada čađ ima vrednost od 45 posto i tada se pokreće ubrizgavanje da bi se povećala temperatura u izduvnom sistemu i tako uništile čestice čađi. Ovo se ne dešava u uslovim gradske vožnje već se pali signalna lampica koja upozorava na začepljenje dpf filtera.

Pasivna se zbiva onda kada temperatura izduvnih gasova postane dovoljno visoka da čađ tada počinje da se spaljuje bez dodatka goriva ili uticaja vozača. Pasivna regeneracija se dešava pod uticajem vozača i može da se obavi tokom normalne vožnje ili da se radi u servisu. Obavlja se tokom duže vožnje na otvorenom putu i dešava se u automobilu onda kada se temperatura povisi toliko da može da sagori čestice čađi.

Uzroci i posledice začepljenja dpf filtera

Uzrok začepljenja dpf filtera se uglavnom dešava u uslovima vožnje na kratkim i čestim relacijama gde nema uslova za regeneraciju. Ukoliko se dugo vremena iu kontinuitetu vozi na ovakav način upaliće se dpf signalna lampica jer nije došlo do regeneracije, odnosno bila je prekinuta zbog kratke gradske vožnje. Tako dolazi do taloženja čađi u dpf filteru. 

Posledice začepljenja dpf  filtera mogu biti veća potrošnja goriva, smanjenje snage motora, slaba vuča, auto ne može da se upali ili kvar motora.

Aditivi koji štite dpf filter

Vozači mogu da zaštite izduvnii sistem svog automobila korišćenjem aditiva koji štite dpf filter ili mu pomažu tokom regeneracije. Aditivi se sipaju u rezervoar za gorivo i omogućavaju smanjenje tačke zapaljenja čestica čađi u dpf filteru. Osim ovog procesa aditivi takođe obnavljaju materijale koji se nalaze u dpf filteru. 

Postoji “Eco Blaster” tehnologija koja se danas često koristi za čišćenje dpf filtera. Postupak se radi tako što se filter u mašini zagreje na visokoj temperaturi, da bi se posle toga tretirao hemijskim sredstvima kako bi mu se produžio životni vek.

 



Čestitamo

Generalna — Autor savet @ 14:25
Ukoliko možete da pročitate ovaj članak, uspešno ste se registrovali na Blog.rs i možete početi sa blogovanjem.

Powered by blog.rs